VISITES AL CENTRE

L’autor té disponibilitat per a visitar el centre per tal de mantindre trobades amb l’alumnat on parlar sobre l’obra llegida. Aquestes visites es poden demanar:

-      A la Fundació FULL, dins de la campanya Autors a les aules.

-      A l’editorial.

-      Directament a l’autor.



ACTIVITATS

Al final del llibre podeu trobar les activitats que es plantegen a continuació.

ACTIVITATS MOTIVADORES (PRÈVIES A LA LECTURA)

Des de xicotets, a tots ens ha agradat que ens conten històries. Els llibres també ens en conten, però en lloc d’entrar-nos pels oïts, ho fan pels ulls. Aquesta novel·la té personatges que són jóvens com tu. Ells mateixos es van a presentar i a plantejar-te algunes qüestions.

1. Sóc Diana, la protagonista del llibre. Estudie segon de batxillerat i trac bones notes. Però el que més em preocupa ara no és el selectiu, sinó els meus sentiments amorosos. Vos ha passat que vos atrauen dos xics alhora? Podem estimar de veritat a dos persones?

2. Em diuen Dani, i sóc el nóvio de Diana. El nivell socio-econòmic de la meua família és elevat, per això tinc un cotxe esportiu, duc sempre roba de marca i sovint vaig a esquiar als Pirineus. Açò últim m’ha dut problemes amb la meua estimada. Creus que pertànyer a una classe social diferent dificulta la relació de parella, o això són coses del passat?

3. El meu nom és Quelo i sóc un clar exemple de fracàs escolar. El psicòleg de l’escola diu que la causa és un entorn familiar desestructurat. A mi no em ve malament que li tiren les culpes a mon pare, que fa anys que no el veig, però de vegades pense que això és una excusa, i sóc jo qui deuria assumir les responsabilitats. Tu que n’opines?



4.
Al meu DNI posa Francesc, però tots em coneixen per Cesc, encara que m’agradaria que em digueren Cescpeare, perquè el teatre és la meua passió. Clar, sempre estic fent pallassades, si bé això no és res si ho compares amb una interpretació a l’escenari. A la teua escola hi ha grup de teatre? Et veus actuant davant dels teus companys?


5.
Sóc Laura, la narradora de la història de Diana. La proximitat amb que vaig viure la situació de la meua amiga em va moure a escriure, no sols sobre els fets, sinó sobre els seus estats d’ànim, com si d’una novel·la psicològica es tractara. Alguna vegada has tingut ganes d’escriure un llibre? Potser faries un relat curt on contares alguna vivència teua?





ACTIVITATS DE COMPRENSIÓ (DURANT LA LECTURA)

PRIMER ACTE

1. Busca informació sobre Molière i la seua obra El malalt imaginari.

2. Localitza els fragments on es reflexa la sentència “una forma d’engany és que et diguen allò que vols sentir.

3. Per què creus que Laura no està d’acord amb la resta quan es refereixen a Quelo?

SEGON ACTE

4. Replega informació sobre Carles Alberola i l’obra Spot.

5. “Les aparences enganyen” és la sentència que encapçala aquesta part. Busca els fragments on es compleix.

6. Per quina raó les trobades entre Diana i Quelo acaben sempre en discussió?

TERCER ACTE

7. En quins moments d’aquesta part l’ús del mòbil té repercussions en la trama de l’obra?

8. La festa de la nit de cap d’any que s’hi descriu, sembla realista o creus que no solen ser així?

9. Cap al final, Diana cedeix a les pressions de Dani i fan l’amor. Creus que ella ha obrat correctament?

10. Analitza com descobreixen la identitat de l’amic virtual i dedueix quantes accions de les que fem a la xarxa poden ser tafanejades per gent que no coneixem. Consulta-ho a un informàtic, si cal.




ACTIVITATS D’ANÀLISI I VALORACIÓ (DESPRÉS DE LA LECTURA)

A) Anàlisi dels elements i la modalitat narrativa

1. Indica si el narrador és intern o extern.

2. Caracteritza el personatge principal (física i psicològicament)

3. Confecciona la xarxa dels personatges secundaris i comparsa, a partir de la protagonista. Convé que diferencies àrees distintes on situar-los (colla, família, escola...)

4. Quin és l’espai on ocorre l’acció? És real, evocat o imaginari?

5. Indica les referències a llocs concrets de la ciutat on transcorren els fets.

6. Els fets es presenten en l’ordre en què ocorren? Com s’anomena aquest tipus de trama?

7. Quina durada té la història? En quina època se situa?

8. Busca el text posterior al fragment teatral que inicia el primer capítol. Localitza el primer tros dialogat i transforma’l en narració.

9. Quin creus que és el significat metafòric del títol de l’obra?

B) Anàlisi temàtica

En el llibre es barregen uns temes que semblen ser prou interessants, tant per a propiciar una reflexió personal, com per a encetar un debat a classe. Proposem algunes qüestions que puguen servir de guia a fructíferes cavil·lacions.

1. En una parella, creus que una relació té futur si algú dels dos ha de renunciar als seus principis per mantindre la unió?

2. Què opines dels xantatges emocionals de l’estil de “si de veritat em vols, faràs el que jo et demane”?

3. Què pots fer si vols recolzar un/a amic/ga, però no estàs d’acord amb ell/a?

4. Per què als comptes de les xarxes socials s’accepta a tanta gent com “amics”?

5. Si sempre som reservats per a fets que pertanyen a la nostra vida privada, per què es pot arribar a compartir confidències amb un desconegut en la xarxa?

6. Què opines de qui es dedica al trapitxeo i diu que “no fa mal a ningú, és un treball com un altre, i qui compra droga ho fa perquè vol”.

7. Per què creus que a les famílies desestructurades hi ha més probabilitat de fills problemàtics?

8. La falta de control familiar predisposa el fracàs escolar?

9. Formaries part d’una ONG per ajudar a altra gent necessitada?

10. Quants amics o coneguts tens que es dediquen a activitats solidàries?

C) Valoració.

1. Comenta els aspectes positius i negatius que has trobat a l’obra (lèxic, narració de la història, sentit de l’humor, situacions, paral·lelisme teatral, temes que es tracten...)

2. Tu o algun company us heu sentit identificats amb algun personatge o situació de la història? Amb quins?

3. Penses que llegir aquesta història t’ha provocat alguna reflexió positiva sobre les relacions interpersonals?

4. Comptant que no vas a repetir curs (clar que no!), recomanaries que el professor proposara aquesta novel·la per als alumnes del proper any? Per què?