VISITES AL CENTRE
L’autor
té disponibilitat per a visitar el centre per tal de mantindre trobades amb l’alumnat
on parlar sobre l’obra llegida. Aquestes visites es poden demanar:
- A la Fundació FULL, dins de la campanya Autors a les
aules.
- A l’editorial.
- Directament a l’autor.
ACTIVITATS
Al final del llibre podeu trobar les activitats que es plantegen a continuació.
ACTIVITATS
MOTIVADORES
(PRÈVIES A LA LECTURA)
Des de xicotets, a
tots ens ha agradat
que ens conten històries. Els llibres també ens
en conten, però en lloc
d’entrar-nos pels oïts, ho fan pels ulls. Aquesta
novel·la té personatges que
són jóvens com tu. Ells mateixos es van a
presentar i a plantejar-te algunes
qüestions.
1. Sóc Diana,
la protagonista del llibre.
Estudie segon de batxillerat i trac bones notes. Però el que
més em
preocupa ara no és el selectiu,
sinó els meus sentiments amorosos. Vos ha passat que vos
atrauen dos xics
alhora? Podem
estimar de veritat
a dos persones?
2. Em diuen Dani,
i sóc el nóvio de Diana.
El nivell socio-econòmic de la meua família
és
elevat, per això tinc un cotxe esportiu, duc sempre roba de
marca i sovint vaig
a esquiar als Pirineus. Açò últim
m’ha dut problemes amb la meua estimada.
Creus que pertànyer a una classe social diferent dificulta
la relació de
parella, o això són coses del passat?
3. El
meu nom és Quelo
i sóc un clar exemple de fracàs escolar. El
psicòleg de l’escola diu que la
causa és un entorn familiar desestructurat. A mi no em ve
malament que li tiren
les culpes a mon pare, que fa anys que no el veig, però de
vegades pense que
això és una excusa, i sóc jo qui
deuria assumir les responsabilitats. Tu que
n’opines?
4. Al
meu DNI posa
Francesc, però tots em coneixen per Cesc,
encara que m’agradaria que em
digueren Cescpeare,
perquè el teatre és la meua passió.
Clar, sempre estic fent pallassades, si bé
això no és res si ho compares amb una
interpretació a l’escenari. A la teua
escola hi ha grup de teatre? Et veus actuant davant dels teus companys?
5. Sóc
Laura,
la
narradora de la història de Diana. La proximitat amb que
vaig viure la situació
de la meua amiga em va moure a escriure, no sols sobre els fets,
sinó sobre els
seus estats d’ànim, com si d’una
novel·la psicològica es tractara. Alguna vegada
has tingut ganes d’escriure un llibre? Potser faries un relat
curt on contares
alguna vivència teua?
ACTIVITATS
DE COMPRENSIÓ (DURANT LA LECTURA)
PRIMER ACTE
1.
Busca informació sobre
Molière i la seua obra El malalt imaginari.
2.
Localitza els fragments on es reflexa la
sentència “una forma d’engany
és
que et diguen allò que vols sentir.
3.
Per què creus que Laura no
està d’acord amb la resta quan es refereixen a
Quelo?
SEGON ACTE
4.
Replega informació sobre Carles
Alberola i l’obra Spot.
5.
“Les aparences enganyen”
és la sentència que encapçala aquesta
part. Busca
els fragments on es compleix.
6.
Per quina raó les trobades entre Diana
i Quelo acaben sempre en discussió?
TERCER ACTE
7.
En quins moments d’aquesta part
l’ús del mòbil té
repercussions en la trama
de l’obra?
8.
La festa de la nit de cap d’any que
s’hi descriu, sembla realista o creus
que no solen ser així?
9.
Cap al final, Diana cedeix a les pressions de Dani
i fan l’amor. Creus que
ella ha obrat correctament?
10.
Analitza com
descobreixen la identitat de l’amic virtual i dedueix quantes
accions de les
que fem a la xarxa poden ser tafanejades per gent que no coneixem.
Consulta-ho
a un informàtic, si cal.
ACTIVITATS
D’ANÀLISI I VALORACIÓ
(DESPRÉS DE LA LECTURA)
A)
Anàlisi
dels
elements i la modalitat narrativa
1.
Indica si el narrador és intern o
extern.
2.
Caracteritza el personatge principal
(física i psicològicament)
3.
Confecciona la xarxa dels personatges secundaris i
comparsa, a partir de la
protagonista. Convé que diferencies àrees
distintes on situar-los (colla,
família, escola...)
4.
Quin és l’espai on ocorre
l’acció? És
real, evocat o imaginari?
5.
Indica les referències a llocs concrets
de la ciutat on transcorren els
fets.
6.
Els fets es presenten en l’ordre en
què ocorren? Com
s’anomena aquest tipus de trama?
7.
Quina durada té la història? En
quina època se situa?
8.
Busca el text posterior al fragment teatral que
inicia el primer capítol.
Localitza el primer tros dialogat i transforma’l en
narració.
9.
Quin creus que és el significat
metafòric del títol de l’obra?
B) Anàlisi
temàtica
En el llibre es
barregen uns temes que
semblen ser prou interessants, tant per a propiciar una
reflexió personal, com
per a encetar un debat a classe. Proposem algunes qüestions
que puguen servir
de guia a fructíferes cavil·lacions.
1.
En una parella, creus que una relació
té futur si algú dels dos ha de
renunciar als seus principis per mantindre la unió?
2.
Què opines dels xantatges emocionals de
l’estil de “si de veritat em vols,
faràs el que jo et demane”?
3.
Què pots fer si vols recolzar un/a
amic/ga, però no estàs d’acord amb
ell/a?
4.
Per què als comptes de les xarxes
socials s’accepta a tanta gent com
“amics”?
5.
Si sempre som reservats per a fets que pertanyen a
la nostra vida privada,
per què es pot arribar a compartir confidències
amb un desconegut en la xarxa?
6.
Què opines de qui es dedica al trapitxeo
i diu que “no fa mal a
ningú, és un treball com un altre, i qui compra
droga ho fa perquè vol”.
7.
Per què creus que a les
famílies desestructurades hi ha més probabilitat
de
fills problemàtics?
8.
La falta de control familiar predisposa el
fracàs escolar?
9.
Formaries part d’una ONG per ajudar a
altra gent necessitada?
10.
Quants amics o
coneguts tens que es dediquen a activitats solidàries?
C) Valoració.
1.
Comenta els aspectes positius i negatius
que has trobat a l’obra (lèxic,
narració de la història, sentit de
l’humor,
situacions, paral·lelisme teatral, temes que es tracten...)
2.
Tu o algun company us heu sentit identificats amb
algun personatge o
situació de la història? Amb quins?
3.
Penses que llegir aquesta història
t’ha provocat alguna reflexió positiva
sobre les relacions interpersonals?
4.
Comptant que no vas a repetir curs (clar que no!),
recomanaries que el professor
proposara aquesta novel·la per als alumnes del proper any?
Per què?
|